Kötelező 2008
Módosultak a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás szabályai! A Bonus/Malus rendszerhez, biztosítóváltás esetén a kártörténeti igazolást ezentúl nem a szerződő ügyfélnek, hanem az új biztosítónak kell beszereznie (30 napon belül) az előző biztosítótól

Módosultak a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás szabályai !


  1. A Bonus Malus rendszerhez a kártörténeti igazolást ezentúl nem a szerződő ügyfélnek, hanem az új biztosítónak kell beszereznie (30 napon belül) az előző biztosítótól. Az ügyfelek dolga csak annyi lesz, hogy a kötelező biztosítás megkötésekor meg kell adniuk az előző biztosító nevét és a kötvényszámot. Ha ezt nem teszik meg, és a biztosító emiatt nem tud eljárni, akkor az ügyfél bónuszfokozata a legrosszabb, M4 kategóriába kerül.

  2. A Bonus-malus rendszer megfigyelési időszaka, január 1-december 31 időszakra módosul, a korábbi
    június 30.- július 1, egy éves tartamról. Ez a jelenlegi átmeneti szabályozás esetén azt jelenti,hogy következő évi szerződésünk bonus-malus fokozatát annak alapján fogja meghatárzni a biztosító, hogy 2006.júnisu 30 és 2007.12.31 között hány káreseményt okoztunk. A valós bonus besorolásunk helyett tehát a várható besorolásunk alapján kötünk idén szerződést, hiszen nem tudhatjuk, hogy az év hátralévő részében balesetmentesek maradunk e !

  3. Abban az esetben, ha Magyarországon valaki biztosítással nem rendelkező vagy ismeretlen gépjármű által közlekedési balesetet szenved, akkor a Magyar Biztosítók Szövetsége által működtetett úgynevezett kártalanítási számlához nyújthatja be a kárigényét. Ez eddig is így volt. Jelentős változás azonban, hogy ha halálesetet vagy súlyos (25 %-os, vagy azt meghaladó, maradandó egészségkárosodás) személyi sérülést okoz egy azonosítatlan jármű, akkor a jövőben a károsult gépjárműben keletkezett és más dologi károkat is megtérít a kártalanítási számla. Eddig csak a személyt érintő költségeket térítették meg - kórházi ápolás, kieső munkaidőköltség -, súlyos személyi sérüléssel járó baleset esetén ezentúl a gépjárműben keletkezett károkat is megtérítik.

  4. Ugyancsak újdonság, hogy a káresemény bejelentését követően a biztosítóknak kötelező három hónapon belül kártérítési javaslatot tenniük. Az eddigi gyakorlatban ilyen időkorlát nem volt, ezért gyakorivá vált, hogy a végtelenségig húzódott az ügyintézés ideje, ezt most ez a rendelet korlátozza maximum három hónapra.

  5. Ezentúl nemcsak személyautókra, tehergépjárművekre vagy buszokra terjed ki a kötelező biztosítás szüneteltetésének lehetősége, hanem motorkerékpárokra is. Ezek a változtatások július 1-jétől lépnek hatályba

  6. Növekszik a biztosítók egy balesetre jutó helytállási kötelezettsége, a személyi sérülések miatti károk esetén. Ez a kártérítési limit jelenleg 1,25 milliárd forintról, 2008. jauár 1-től 1,5 milliárd forintra emelkedik. A dologi károkra maximálisan kifizethető 500 millió forint változatlan marad.

  7. Külföldön elszenvedett baleset esetén lehetőség nyílik arra, hogy károsult keresetet indíthat a neki kárt okozó jármű biztosítója ellen akár a lakóhelye szerinti országban, akár a baleset helye szerinti államban is. A külföldi biztosító magyarországi kárrendezési megbízottja köteles az eljárást magyar nyelven lefolytatni.