Nézze meg autója forgalmiját - sokat spórolhat!
Teljes az egyetértés abban, hogy az idei kötelező felelősségbiztosítási kampányban a legtöbb váltást - és egyes vélemények szerint a legnagyobb, piaci szintű díjcsökkenést - nem a verseny okozza majd, hanem az, hogy megváltozik a kalkuláció alapja.

A szerdai Napi Gazdaság cikke

Ettől az évtől a lökettérfogat helyett a teljesítmény számít majd. Ennek nyomán ugyanis - tájékoztat Papp Lászlóné, az Aegon Magyarország gépjármű-biztosítási üzletágának igazgatója - az alacsony hengerűrtartalmú, de nagyobb teljesítményű járművek magasabb díjosztályba kerülhetnek (jellemzően az elmúlt két-három év bizonyos új autói tartozhatnak ebbe a csoportba).

A régebbi, nagyobb - akár 2000 köbcenti feletti - hengerűrtartalmú, de viszonylag kis teljesítményű autók viszont a mostaninál jelentősen alacsonyabb díjakat is találhatnak majd a piacon. Flamich Gábor, a Signal gépjármű-biztosítási főosztályvezetője szerint ezért sokkal többen kerülnek majd kedvezőbb díjbesorolásba, mint ahány ügyfélnek emelkedik a díja a kedvezőtlenebb besorolás miatt. Az új rendszer mindenképp igazságosabb lesz, a kockázatot ugyanis egy jármű teljesítménye sokkal pontosabban leírja, mint hengerűrtartalma - hívja fel a figyelmet Maják Viktor, az Union Biztosító kommunikációs igazgatója.

A törvény megszületésekor a biztosítók komoly aggályokat fogalmaztak meg azzal kapcsolatban, hogy az átállás lebonyolítható-e a rendelkezésre álló egy év alatt. A biztosítói vélemények szerint ugyanakkor saját rendszereik "rendben vannak", a díjszámítást gond nélkül meg tudták oldani az új paraméterek alapján. Más kérdés, hogy egyes piaci szereplők szerint az új mutató alapján - kellő tapasztalat és a versenytársak díjképzésének ismerete nélkül - könnyen lehet majd olyan társaság, amelyik elkalkulálja magát és díjaival vagy kiárazza magát a piacról, vagy épp ellenkezőleg: olyan díjat hagy a rendszerben, amely - sok hozzá szerződőn túl - komoly veszteséget okoz majd számára.

Ennél is nagyobb gondot jelenthet, hogy a piacon ma még sok, becslések szerint legalább 200 ezer olyan autós van, akinek a forgalmijában nincs vagy pontatlanul van bejegyezve a teljesítményérték - hívta fel a figyelmet Pandurics Anett, a Magyar Posta Biztosító vezérigazgatója. A korábbi adatrögzítés nyomán a központi nyilvántartásban könnyen előfordulhat, hogy egy 1368 köbcentiméteres, 66 kilowatt teljesítményű autó 666 kilowattal van lajstromba véve - mutatott rá Papp Lászlóné is. Bár a biztosítók és az online-alkuszok tarifálóprogramjai eddig is kérték a teljesítményadatokat, ám azokat mindeddig nem ellenőrizték. Az is gyakorlat volt, hogy amikor a vizsgalapon nem szerepelt a kW, az ügyintézők hasukra csapva beírtak valamit (0-t, 1-et, 5-öt), mivel nem tudták a tényleges adatot.

Az utolsó hetekben a Nemzeti Közlekedési Hatósággal (NKH) és a központi nyilvántartással lefolytatott egyeztetések eredményeképpen komoly fennakadásra már nem kell számítani - mond optimista véleményt Csermely Tibor, a Groupama Garancia Biztosító nem életbiztosítási ügyvezető igazgatója. Minden biztosító azon dolgozik, hogy megfeleljen az új törvényi előírásoknak és ez a váltás a lehető legzökkenőmentesebben menjen végbe - mondja Csikós Dániel, a Genertel Biztosító vezérigazgatója. Egy-egy konkrét esetben azonban az ügyfélnek azzal kell majd szembesülnie - figyelmeztetett Flamich Gábor -, hogy a forgalmijában szereplő hibás teljesítményadat hibás kgfb-díjat generál és ennek kijavítása költségekkel jár.

Forrás: www.napi.hu