Túl a mélyponton a biztosítók
Túl a mélyponton a biztosítók Túl van a mélyponton, de még nem került ki a válságból a magyar biztosítási piac - közölte ma Trunkó Barnabás, az idén húszéves Magyar Biztosítók Szövetségének (MABISZ) főtitkára. A szervezet legfrissebb statisztikáit ismertetve elmondta: 2009 a válság éve volt, hisz a 2008-as 4%-os esés után 7.32%-kal csökkent a piac díjbevétele 2009-ben. A KGFB-ről szóló új törvény egyik pontja miatt Alkotmánybírósághoz fordul a szervezet.

Túl a mélyponton

A válságon még nem, a mélyponton viszont túljutott a biztosítási szektor - közölte Trunkó Barnabás. A nem-életbiztosítási díjbevételek a MABISZ statisztikái szerint kissé meghaladják az életbiztosítási díjbevételeket, holott az egészséges arány a nyugati tapasztalatok szerint 60-40% lenne az életbiztosítások javára. A piaci csökkenés ellenére 11 biztosítónál nőtt a díjbevétel - ismertette a főtitkár.

Ugyanazok a legnagyobbak

Némi átrendeződés történt a piacon: a Groupama-Garancia feljött a harmadik helyre, az Aegon negyedik, az ING pedig az ötödik helyre került. Az első két hely változatlan: az Allianz a legnagyobb, a Generali-Providencia pedig a második. 11.3 millió biztosítási szerződés van ma hatályban Magyarországon, az egy főre eső biztosítási díj 330 euró volt, mintegy tizede az európai átlagnak.

Jönnek vissza a unit-linked termékek

Az életbiztosítási üzletágban 10.9%-kal csökkentek a díjbevételek, a pénzügyi krízisnek legjobban kitett unit-linked biztosítások díjbevételének csökkenése pedig 13.1%-os, az egyszeri díjasok ezen belül 26%-kal estek vissza, biztató jel azonban, hogy az év második felében már jobban alakult, mint az első. A nem-életbiztosításokat érzékenyen érintette az autó- és ingatlanpiac visszaesése.

Van még tennivaló

A jövőbe tekintve a vállalkozások biztosítása és az egészségbiztosítás területén van még a legtöbb tennivaló a MABISZ főtitkára szerint, és egy konszolidációs időszak után 2-3 év után térhetünk vissza a válság előtti növekedéshez. Kihívásként számolni kell azzal, hogy erősödik az állami szabályozás, a fogyasztóvédelem előtérbe kerül, ezen túl tovább kell erősíteniük a biztosítóknak költséghatékonyságukon. Az internet szerepe tovább erősödik, még átláthatóbbá téve a termékeket és egyszerűbbé téve a szerződéskötést.

Probléma a kgfb körül

Ami a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítást illeti, a sok szempontból utolsónak hirdetett kampányban 952 ezer ügyfél váltott biztosítót a tavalyi évben, félmillióan saját biztosítójuknál kötötték újra szerződésüket. Van egy megoldandó feladata még a MABISZ-nak ebben a szegmensben: a még hatálybalépése előtt módosított új törvény április 1-jétől "hatósági" feladat elvégzésére kötelezi biztosítókat: ha úgy ítélik meg, hogy a kárt szenvedett gépjármű a forgalomban való részvételre alkalmatlannak tekinthető, 8 napon belül értesítenie kell a közlekedési hatóságot, amely műszaki vizsgálatra rendeli be a károsultat. A műszaki vizsgálat eredményének közléséig a biztosító a kár nettó összegének csak a 60%-át téríti meg. A MABISZ szerint ez súlyosan sérti az autósok érdekeit és a kártérítési jog általános szabályait, megnehezíti és jelentősen meghosszabbítja a biztosítók kárrendezését. A MABISZ a jogszabály miatt az Alkotmánybírósághoz fordul.

Forrás:www.penzcentrum.hu